marți, noiembrie 11, 2025
Părințeală

De la ce vârstă le putem da acces copiilor la internet

Știu că mă repet, dar nu mă pot abține să nu o spun din nou. Sunt mare fan al conferințelor Social Moms. De fiecare dată, fără excepție, plec de la ele cu o mulțime de informații utile pe care, zic eu, ar fi bine să le afle toți părinții. Unde mai pui că, de fiecare dată, atmosfera este una caldă, la conferințe copiii sunt și ei poftiți, mereu există ceva distractiv și pentru ei.

Ultima conferință la care am fost și despre care v-am spus pe Facebook s-a numit „Internetul şi tehnologia. Cum să le facem utile şi sigure pentru copii”. A fost organizată de Social Moms în parteneriat cu Salvaţi Copiii România cu susţinerea Orange România.

Au fost prezenți peste 100 de părinți și o mulțime de copii în sală, iar alți peste 6000 de părinți au urmărit live. Pentru micuți au fost organizate activități speciale, astfel că părinții au putut asculta informațiile prezentate fără să-și facă griji.

Înainte de a vă spune despre ce a discutat fiecare invitat în parte, vă voi spune concluzia cu care am plecat eu de la conferință. Copiii noștri s-au născut cu internetul și dispozitivile conectate la internet sub nas și pentru ei tehnologia asta este la fel cum pentru noi este, să zicem, electricitatea. Copiii noștri sunt de mici conectați la internet, iar responsabilitatea noastră față de modul în care ei iau contact cu toată această tehnologie disponibilă este una foarte mare. Internetul este extrem de util, copiii noștri au nevoie de el, dar, în același timp, poate fi extrem de periculos. Ar trebui să fim atenți la modul cum utilizează internetul la fel cum suntem atenți la oricare alt aspect important din viața copiilor noștri.

Un lucru care mi-a rămas adânc tipărit în minte a fost spus de  Florin Popescu – desprecopii.com. „Trăim vremuri incredibile şi trebuie să ţinem pasul cu ele!” Este incredibil cât de rapid evoluează totul și ce tehnologie au copiii noștri la dispoziție. În primul rând este extrem de important să fim bine informaţi, fără să ne folosim de scuza „mă simt depăşit!” pe care nu avem voie să o folosim în creşterea şi educaţia copiilor noştri. Dacă noi spunem că suntem depășiți și lăsăm copilul în voia lui pe internet, fără să avem habar ce face el, riscurile pot fi imense.

Este important să stabilim reguli şi limite, ca în orice situaţie din viaţă de zi cu zi. Este important să avem activităţi digitale în familie, să interacționăm cu copiii noștri folosindu-ne de tehnologie, exact așa cum ne jucăm cu ei. Trebuie să le fim aproape atunci când greşesc, să discutăm cu alţi părinţi, pentru că așa am putea afla lucruri pe care nu le știm despre diverse aplicații și rețelele pe care copii le folosesc. Și nu în ultimul rând să încurajăm copiii să găsească aplicabilităţi creative ale internetului. Să-i încurajăm să nu fie doar consumatori pe internet, ci să și creeze.

Informațiile din timpul conferinței au fost multe și extrem de utile aș spune. Deși sunt un om care are pretenția că este conectat la internet și la tehnologie, la ce înseamnă digital, mi-am dat seama că sunt o mulțime de lucruri pe care nu le știu, lucruri importante. Iată principalele idei prezentate, pe scurt:

Copiii mici nu pot face diferența între virtual și real

Georgiana Roșculeț – Psiholog și coordonator programe educaționale Salvați Copiii România, proiectul Ora de Net – a povestit despre cum putem creşte copii puternici şi capabili să facă alegeri bune pentru ei, plecând de la premisa că părinţii şi relaţia dintre ei sunt definitorii pentru dezvoltarea copilului.

Dacă le punem copiilor la dispoziţie tehnologia la vârste mici, îi sărăcim de anumite simţuri. Când sunt mici, copiii nu pot face diferenţa dintre virtual şi real. La 6 luni, de exemplu, când un copil abia realizează ce se întâmplă în jurul lui și face cunoștință cu lumea înconjurătoare, dacă îi punem tableta în fața ochilor, pentru el aceea va fi realitatea.

Copiii au nevoie înainte de a lua contact cu lumea virtuală, să ia contact cu lumea reală. Ei au nevoie să pipăie, să guste, să experimenteze. Înainte de a-i expune pe copii la tehnologie este important să ne răspundem la întrebarea „ce se întâmplă pentru el atunci când este conectat la tehnologie?” În lumea virtuală totul se întâmplă foarte repede, iar înainte de a-i expune la acest amalgam de informații care se desfășoară cu extremă rapiditate prin fața ochilor lor, este important să ia mai întâi contact cu lumea reală. În mod contrar, riscul grav este că, apoi, realitatea ar putea ajunge să-i plictisească, ei vor ajunge să-și piardă răbdarea, să aibă deficiențe de atenție și concentrare, iar asta ar putea consecințe nefaste.

Măsura este cheia şi nimeni nu cunoaşte măsura propriului copil mai bine decât părintele. Deci noi suntem cei care trebuie să ne dăm seama de ce și de cât are nevoie copilul nostru, informațiile primite trebuie să le filtrăm și să le adaptăm la nevoile noastre și ale copilului nostru.

După vârsta de 6 ani este în regulă să îi permitem copilului să aibă acces la tehnologie însă nu trebuie să pierdem din vedere motivele pentru care am luat decizia de a introduce dispozitive media în viaţa lui. Asta nu înseamnă că până atunci nu le putem face cunoștință cu internetul și dispozitivele media, dar ar trebui să fim foarte selectivi și atenți mai ales la durată.

De ce anume au nevoie copiii de la noi, părinţii? Au nevoie să fim mai mari, mai puternici, mai înţelepţi, să fim blânzi şi atenţi la relaţia pe care o construim împreună cu ei.

Nu trebuie să restricţionăm excesiv şi fără justificare accesul la computer şi internet

Teodora Stoica – Consilier Salvaţi Copiii România, proiectul Ora de Net – ne-a vorbit despre riscurile pe care copiii noştri, numiţi şi „nativii digitali”, le întâmpină în utilizarea internetului. Se pare că 78% din copiii din România folosesc internetul zilnic  şi ceea ce este de notat este că aceşti copii digitali sunt foarte slab echipaţi, aptitudinile şi informaţiile pe care le au fiind de multe ori incomplete şi incorecte.

Teodora ne recomandă să stabilim împreună cu cei mici reguli de utilizare a tehnologiei şi internetului, să folosim programe de control parental, să nu restricţionăm excesiv şi fără justificare accesul la computer şi internet. Dacă vom face asta îi vom îndepărta de noi, se vor ascunde de noi, vor lua contact cu tehnologia și cu internetul fără ca noi să-i putem ghida. E bine să îi ajutăm pe copii să facă diferenţa între ceea ce văd online şi ceea ce este adevărat, să îi încurajăm pe copii să folosească internetul pentru a învăţa lucruri noi.

Programe educative pentru copii

Alina Stan – CSR Programs Orange România – a făcut o scurtă prezentare a programului SuperCoders de care au beneficiat până acum 200 de copii din Bucureşti şi Cluj, în cei 2 ani de la lansare. Anul acesta programul continuă fiind dedicat copiilor cu vârsta între 10 şi 13 ani şi îşi propune să fie un „atelier de programare” cu informaţii şi termeni accesibili, adaptate vârstei copiilor. SuperCoders se va derula în Bucureşti din 15 octombrie. Puteti trimite intrebarile voastre legate de proiect la adresa csr@orange.ro.

Beneficiile pe care programul SuperCoders le aduce prin învăţarea limbajelor de programare: dezvoltă creativitatea, gândirea rapidă şi lucrul în echipă, ajută la găsirea unor soluţii mult mai rapide la problemele de la şcoală şi din viaţa de zi cu zi, creaază premisele unei bune cariere.

Ioana Boc – Program Manager Fundația Orange – ne-a povestit despre Digitaliada, un program educativ pilot care se bucură de suportul Ministerului Educaţiei şi care îşi propune să aducă beneficiile cursurilor digitale în ciclul gimnazial. Digitaliada se va derula în 10 şcoli din zone rurale ce vor primi echipamente electronice şi materiale didactice digitale însoţite de planuri de lecţie.

Pentru a fi la curent cu evenimentele Social Moms puteți urmări pagina de Facebook aici https://www.facebook.com/EvenimenteleSocialMoms/

parinti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *