La ce să fim atenți când le dăm copiilor telefonul sau tableta și cum punem limite cu blândețe

Bunica mea spune mereu că, în ziua de azi, copiii ăștia parcă se nasc cu telefoanele și tabletele în mână și, ce-i drept, nu e prea departe de adevăr. Tehnologia este utilă, dar sunt lucruri de care trebuie să ținem cont pentru a nu fi afectată săntatea fizică și emoțională a copilului nostru.

Conferința Social Moms „Părinții, copiii și tehnologia” a avut ca temă modul în care tehnologia poate fi folosită în mod pozitiv şi sigur de către copii şi rolul părinţilor în acest proces. În cadrul ei s-a vorbit despre cum punem limite sănătoase în utilizarea tehnologiei:

  • cum îi ţinem în siguranţă pe copii în mediul online
  • cum folosim resursele digitale la şcoală în procesul de învăţare
  • ce măsuri trebuie să luăm pentru sănătatea copiilor

Cum punem limite cu blândețe atunci când luăm copilul din fața ecranului

Otilia Mantelers, Expert în parenting, ne-a vorbit despre implicarea părintelui în viața digitală a copilului, despre importanța conectării cu copilul înainte de a stabili limite și despre originea fricii pe care o au părinții, în general, față de tehnologie.

Tehnologia poate fi un instrument care să asiste în procesul de acumulare de informaţii, de învățare sau elementul care ajută oamenii să păstreze legătura cu persoanele dragi. Însă, printre cele mai mari dezavantaje ale tehnologiei identificate de către părinți se numără dependenţa pe care copilul o poate dezvolta, pericolul pe care îl poate întâlni în mediul online, sănătatea (obezitate, probleme de vedere, probleme de postură), izolarea, pierderea interesului faţă de alte activităţi necesare din viaţă de zi cu zi.  „Tehnologia este ca un ciocan: poţi costrui o casă folosindu-l sau poţi să îi dărâmi zidurile. Contează cum foloseşti unealta pe care o ai la dispoziție”, a adăugat Otilia.

Așa cum știm cu toții, tehnologia poate să strice relația copilului cu părintele, dacă nu știm cum să gestionăm situația și relația copilului cu tehnologia.

De departe cel mai important lucru este să nu încercăm să impunem limite, să luăm copilul din fața telefonului, tabletei, laptopul, până nu ne conectăm cu el. E important să vorbim cu el mai întâi, să-l întrebăm ce face, să vedem cum se simte, să ne reîmprietenim înainte de a discuta cu copilul despre faptul că trebuie să mai lase tableta, telefonul, televizorul.

Dacă noi l-am lăsat cu telefonul în mână și am ieșit din cameră mai mult timp, înainte de a-i spune să lase telefonul jos din mână este bine să ne apropiem de el, abia apoi să-i cerem să renunțe.

Otilia a vorbit despre ce limite trebuie stabilite în utilizarea tehnologiei și metoda Hand in hand parenting  ce presupune 3 paşi: ascult, pun limita şi iar ascult. „Mă gândesc dacă este nevoie să pun limita acum, exact în acest moment, sau dacă pot să îi dau câteva minute copilului în care să mă conectez cu el şi la ce face el. După aceste minute de conectare, pot pune limita, cu blândeţe. Apoi este momentul să ascult din nou, când copilul meu îşi descarcă furia, care de cele mai multe ori nu are legătură cu limita ce i-a fost impusă”, a declarat Otilia.

Ceea ce este important de știut este că dependența copilului de monitor, fie că vorbim de telefon, tabletă, televizor, laptop, se poate trata. Cu atenție, immplicare și dragoste din partea părinților. Indiferent cât de mult i-ar plăcea copilului în fața monitorului, noi suntem cei care putem și trebuie să avem cu ei activități care să le facă plăcere.

Cum protejăm ochii copiilor în fața ecranelor

Sfatul medicului a fost prezentat de Roxana Cozubaș, Medic specialist oftalmolog.

La întrebarea „cum ne protejăm ochii de lumina albastră violet care este dăunătoare vederii?” ne-a răspuns Dr. Roxana Cozubaș. Există filtre speciale sub formă de aplicaţii pentru telefoane/tablete, ochelari de vedere cu filtru care blochează radiaţia luminoasă, soluții recomandate atât pentru protecția copiilor, cât și a persoanelor care petrec mai mult de 2-3 ore pe zi în faţă ecranului.

De asemenea, Dr. Roxana Cozubaș recomandă utilizarea „regulii 20-20-20” care presupune ca, după 20 de minute de privit la un ecran, privirea să fie mutată timp de 20 de secunde la 20 de paşi depărtare.

Am mai aflat că „până în vârstă de 2 ani, Academia Americană de Pediatrie recomandă expunere zero la ecrane! Practic, în acest interval de vârstă, creierul micuţilor nu poate înţelege imaginile bidimensionale pe care le emite monitorul. Copilul învaţă din interacţiunea cu persoanele din anturaj şi din simţul tactil folosit la studierea obiectelor din jur”.

Între 18 luni şi 5 ani, timpul la ecran al celui mic nu trebuie să depăşească o oră, maxim două pe zi. Acest timp scade dacă există afecţiuni oftalmologice care pot fi agravate de aceste obiceiuri (miopie sau strabism).

Contează dacă e vorba de telefon sau televizor când vine vorba de ochii copiilor? Ei bine, da! Cu cât distanța este mai mare cu atât efortul depus de ochi este mai mic. Lucrurile devin tot mai stresante pentru ochi, cu cât distanța este mai mică.

De asemenea, am aflat că filmele 3D nu sunt recomandate sub nicio formă copiilor sub 3 ani și jumătate.

Cum alegem biroul copilului și cum trebuie să stea

Florentina Moraru, kinetoterapeut, a arătat ce înseamnă o postură corectă a corpului și a subliniat faptul că problemele cu postura incorectă apar încă dinainte de perioada școlară și pot avea consecințe nedorite asupra coloanei.

Pentru o poziţie corectă la birou sau la calculator sunt importante mai multe aspecte. Un element important este alegerea biroului şi a scaunului, care trebuie să permită poziţia dreaptă a trunchiului, spatele lipit de spătar. Un lucru foarte important, pe care eu nu l-am știut, este că NU e bine să avem scaun rotativ la biroul copilului, pentru că în 99% dintre cazuri, copilul nu va sta într-o poziție corectă la birou, ceea ce îi poate afecta coloana.

Între trunchi şi şolduri şi între genunchi şi gambă trebuie să se formeze un unghi de 90 grade iar tălpile să fie lipte de sol.

pozitia corecta copii birou

pozitia corecta la birou

Georgiana Rosculet, psiholog și coordonator de proiecte educationale Salvaţi Copiii,  a susținut tema siguranței nativilor digitali în mediul online. Conform studiului privind utilizarea internetului în familie realizat de Salvați Copiii în 2015, 90% dintre copii folosesc cel puțin o rețea de socializare. Cum ajung copiii să aibă conturi de socializare? Se pare că parinții sunt cei care îi ajută să deschidă conturile chiar dacă nu au vârsta minimă acceptată pe site. Înainte de a decide asta, este important să ținem cont de câteva aspecte.

În online este o lume întreagă, copilul nu este în reţea doar cu prietenii lui, aici pot apărea pericole pe care copilul nu le poate identifica: cyberbullying sau ademenirea de persoane necunoscute, sunt doar două dintre ele.

În plus, mediul online este un spaţiu în care copilul se poate exprima creativ, învaţă într-un mod interactiv şi în acord cu interesele lui, primeşte feedback imediat ceea ce este foarte atractiv pentru el. Prin comparaţie, o oră petrecută la un curs la şcoală va părea mult mai puţin interesantă decât una petrecută pe internet.

Pentru a îi proteja pe micuţi în spaţiul online, părinţii sunt invitaţi să reflecteze şi să se informeze cu privire la conţinutul potrivit pentru vârsta copilului său, să analizeze atât beneficiile cât şi riscurile asociate. Primele interacţiuni pe care copilul le are cu tehnologia trebuie să fie ghidate de părinte. Nu e deloc bine ca un copil mic să fie lăsat singur cu un telefon sau o tabletă în mână.  Apoi, treptat, după ce copilul mai crește, părinții se pot rezuma la  supravegherea acestuia după ce au exersat cu copilul modalităţi specifice de protecție și după ce s-au asigurat că copilul împărtășește ce vede și ce aude online.

Programele de control parental pot fi introduse ca un intrument foarte util pentru întreaga familie. Copiii învaţă prin imitare iar părinţii sunt principalele modele de comportament chiar şi în ceea ce priveşte interacţiunea cu tehnologia.

Pentru informaţii privind siguranţa copiilor pe Internet, Salvaţi Copiii pune la dispoziţie o linie gratuită de informare şi consiliere pe platforma Ora de Net.

Ioana Boc, Program Manager Fundația Orange, a vorbit despre Digitaliada, proiectul- pilot derulat de Fundația Orange în mediul rural în 10 școli gimnaziale, în anul şcolar 2016-2017. Proiectul urmărește promovarea educaţiei digitale, îmbunătăţirea rezultatelor şcolare ale elevilor din mediul rural prin învăţarea bazată pe folosirea tehnologiei şi a conţinutului digital interactiv şi motivarea profesorilor din toate localităţile ţării pentru a crea conţinut digital propriu, inovator, destinat folosirii în clasă. Până acum, au fost identificate 15 jocuri şi aplicaţii în strânsă legătură cu obiectivele de învățare din programa școlară şi au fost create 60 planuri de lecţie pe care profesorii să le integreze în predare.

Evenimentul a fost moderat de Anca Gheorghe, mommy blogger blogintandem.ro.

Conferința s-a transmis LIVE pe socialmoms.ro, desprecopii.com și pe pagina Orange și a fost urmarită online de peste 23.000 de părinți, iar înregistrarea va fi disponibilă atât pe socialmoms.ro cât și în pagina dedicată evenimentul din desprecopii.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *