Poveștile care ne vindecă frumos copiii

Poveștile și jocul sunt cele mai importante și cele mai la îndemână instrumente de a ne vindeca frumos copiii. De a-i vindeca de temeri, de a-i ajuta să treacă peste situațiile care i-au afectat.

Otilia Mantelers, expert în parenting, a vorbit în cadrul evenimentului organizat de Social Moms și Danonino, ”Spune da creativității” despre rolul poveștilor în dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor.

„ A fost odată ca niciodată” sunt cuvintele care ne introduc într-un fel de transă, realitatea se suspendă și orice este posibil. Se creează cadrul propice pentru a învăța despre valori, pentru a simți. Acesta este unul dintre rolurile poveștilor, ne permit să simțim, să vindecăm răni și să găsim puterea de a trece mai ușor peste situațiile dificile.

Nouă, părinților, ne este teamă să citim părțile negative din povești, însă este bine să facem asta până la o anumită vârstă. Dupa aceea, ei vor să simtă în poveste că viața are și o parte mai grotescă. Copiii vor să trăiască teama cu ajutorul poveștilor. De aceea, primii oameni care au scris au folosit ca tema părțile întunecate ale omului și ale lumii și vorbeau despre fricile noastre.

Ce se întâmplă în creierul nostru atunci când povestim? Cele două emisfere colaborează –  emisfera stângă, responsabilă cu logica, ne face să înțelegem sensul cuvintelor, iar partea dreaptă responsabilă cu emoțiile ne face să trăim cuvintele din poveste, să le simțim din punct de vedere emoțional.

Rolul vindecător al poveștilor vine din faptul că atunci când cel mic este implicat în poveste, creierul lui crede că se întâmplă aievea, așa cum vrea el. În poveste totul este posibil. Copilul poate controla deznodământul propriei povești și îi dă curajul să pună în aplicare ceea ce și-a imaginat.

Poveștile sunt bune, frumose și utile chiar și la masă

Luiza Pîrvu, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice a venit în fața părinților cu sugestii creative de gustări sănătoase. Astfel am aflat că orice aliment poate lua o formă specială, care să îi determine pe cei mici să îl accepte. O poveste frumoasă și interesantă o să trezească interesul pentru orice aliment nou și sănătos.

În plus, am aflat că putem profita de plăcerea copiilor de afla „curiozități” despre orice. Le putem povesti despre asemănările dintre anumite alimente și organe pe care le ajută să funcționeze optim. De exemplu: structura cașcavalului seamănă cu structura oaselor pe care le ajută să fie puternice, secțiunea unei ciuperci seamănă cu urechea umană a cărei bună funcționare o susține etc.

Poveștile copiilor au fost premiate

Vă spuneam acum ceva vreme despre un concurs de povești – Cum comunicăm cu copiii pe limba lor– la care am participat și noi. În cadrul evenimentului Spune Da Creativității” au fost premiate și cele mai frumoase povești, iar scenetele copiilor au fost puse în scenă, așa cum spuneam, în fața mulțimii de părinți și copii prezenți la Teatrul Excelsior.

Scenetele câștigătoare care au fost puse în scenă au fost răsplătite cu premii din partea Danonino și cu aplauzele celor 150 de părinți și copii aflați în sală:

  • Dincă Minodora – „Descoperim…joaca și insectele” pusă în scenă de Ela Craciun, blogger @elacraciun.ro și Ioana Ginghină
  • Elena Dobrete – „Dino piratul și prințesa mării Amedeea” pusă în scenă de Dan Cruceru, blogger @taticool.eu și Ioana Ginghină
  • Elena Iacovete – „Dino piratul și marea provocare” pusă în scenă de Anca Serea Sînă, blogger @voios.ro Dan Cruceru și Ioana Ginghină
  • Gheorghe Livia – “Aventurile Dorei care lipsea de la școală” pusă în scenă de Ana Maria Mitruș, blogger @meseriadeparinte.ro și Ioana Gighină
  • Gheorghe Costin – “O aventură rutieră” pusă în scenă de Mihai Dragomirescu, tăticu’ lu’ Urbankid.ro și Ioana Ginghină

Campania  Spune Da creativitatii s-a desfășurat pe o perioadă de două luni și a avut ca obiectiv încurajarea creativității copiilor și susținerea rolului poveștilor în dezvoltarea cognitivă și emoțională a acestora.

Campania s-a bucurat și de susținerea Direcției Generale de Poliție a Municipiului București și Inspectoratului Școlar București  care au contribuit cu scenete scrise de copii, dintre care două au fost premiate.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *